Σάββατο, 6 Απριλίου 2013

Βυζαντινή Καστοριά --Παναγία Μαυριώτισσα--









            Αν μια ελληνική πόλη δικαιούται το χαρακτηρισμό ως <<βυζαντινή πόλη>> λόγω της ιστορίας της  και των μνημείων της, αυτή σίγουρα είναι η πόλη της Καστοριάς. Όσοι έχουν επισκεφτεί την Καστοριά, έχουν περπατήσει στα στενά δρομάκια της, έχουν περιηγηθεί γύρω από τη λίμνη, αναπνέουν τον αέρα μιας βυζαντινής υδάτινης πολιτείας που έχει κρατήσει το χρώμα της, την αισθητική και την παράδοσή της. Η πόλη είναι γνωστή για τις 55 βυζαντινές  εκκλησιές της και τα μοναστήρια που χτίστηκαν από αυτοκράτορες και τιτλούχους της Πόλης
           Περπατώντας περιμετρικά της λίμνης, ο περιηγητής θα συναντήσει τη Μονή της  Παναγίας Μαυριώτισσας. Βρίσκεται στο ανατολικό άκρο της χερσονήσου που εισχωρεί στη λίμνη της Καστοριάς, σε απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων από την πόλη.  Βρίσκεται δίπλα στη λίμνη σε ένα καταπράσινο τοπίο. Θεωρείται ότι κατασκευάστηκε το 1083 από τον Αλέξιο Κομνηνό όταν πήρε την πόλη από τους Νορμανδούς. Ονομάστηκε έτσι γιατί ο βυζαντινός αυτοκράτορας και ο στρατός του αποβιβάστηκαν στην περιοχή με βάρκες από την απέναντι περιοχή του Μαυροχωρίου.
           Το καθολικό της μονής ανήκει στην κατηγορία των μονόχωρων, ξυλόσκεπων βασιλικών. Στα ανατολικά του ναού η αψίδα είναι ημικυκλική, ενώ στα δυτικά σχηματίζεται ένας ευρύχωρος νάρθηκας.Οι τοιχογραφίες που διακρίνονται στον ανατολικό τοίχο του καθολικού της μονής τοποθετούνται στο πρώτο μισό του 12ου αιώνα και η παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας στον ανατολικό και νότιο τοίχο του νάρθηκα, στο τέλος του. Οι εξωτερικές τοιχογραφίες, που απεικονίζουν Αυτοκράτορες και τους Αγίους Δημήτριο και Γεώργιο, τοποθετούνται γύρω στο 1260. Κατά τη διάρκεια των αιώνων έχουν γίνει διάφορες επισκευές στο κτίσμα με αποτέλεσμα να καταστραφεί μεγάλο μέρος της αγιογράφησης.
          Η μονή Μαυριωτίσσας διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο σαν πνευματικός χώρος σε όλες τις φάσεις της ιστορίας της Καστοριάς. Έτσι εξηγείται και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έδειχναν γι' αυτήν αξιωματούχοι του Βυζαντίου. Το καλλιτεχνικό εργαστήρι που ανέλαβε τη διακόσμηση του μνημείου, είχε άμεση σχέση με την πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους στην Κωνσταντινούπολη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου